maandag 30 maart 2009

Gerhaldine Lans


Vanaf jonge leeftijd heb ik al ervaring met paarden. Toen ik drie jaar was kreeg ik voor het eerst een eigen paard: een Shetlander. Daarop leerde ik rijden, wat mij al snel lukte.
Na een paar jaar werd deze pony te klein om op te rijden.

Toen kreeg ik een grotere pony, een prachtige Fries (Arabier Kruising).
Deze Fries was erg koppig en sterk. En dat was voor een zes-jarig meisje te veel van het goede.
We hebben haar laten dekken, en het veulen (een hengst) heb ik gehouden.

Ondertussen hadden we al meerdere paarden staan.
We schonken veel tijd in onze liefhebberij en het rijden ging steeds beter.

We hadden onder andere een jonge KWPN merrie. Haar en haar moeder heb ik zelf ingereden.
Dat was de eerste keer dat ik het deed, het lukte goed en ik vond het leuk om te doen.

Het hengstveulen volgde daarna, hij was ondertussen 3 jaar oud. Ook zijn leeftijdsgenootje, een Arabier/Welsh hengst werd ingereden.
Haar heb ik ook doorgereden en beleerd.

Het lukte zo erg goed dat een handelaar mij vroeg of ik paarden wilde beleren.
Ik was toen nog maar een meisje van een jaar of 12.
Voor hem heb ik 2 KWPN'ers ingereden en een Groninger Merrie.

Ook de Fries van een kennis heb ik afgericht. Langzamerhand vroegen steeds meer mensen aan mij of ik hun paarden wilde inrijden. Omdat ik plezier had in deze hobby heb ik al deze aanvragen aangenomen.

Een half jaar geleden heb ik een jonge hengst afgericht. Zodra zijn baasje met hem ging werken begon hij te bokken en te stijgeren. We hadden allebei plezier: de hengst en ik. En uiteindelijk heeft het geleid tot een goed resultaat.

Momenteel rij ik een Fjord in die niet goed aan de teugel kan lopen. Ze loopt met haar neusje in de wind maar het gaat steeds beter!

Sinds 2 jaar geef ik paardrijles op verschillende niveaus. Het begon met één meisje maar uiteindelijk is het uitgelopen tot 12 lessers in de leeftijd van 3 tot 29 jaar.

Volgend jaar hoop ik de opleiding Paardhouderij te gaan volgen op het Groenhorst College te Barneveld. Na deze opleiding hoop ik een eigen bedrijf te starten.

Ik vind het geweldig om met paarden te bezig te zijn!
Ik vind het geweldig om paarden die veel groter en sterker zijn dan mij, onder controle te krijgen en een band met ze op te bouwen.
Plezier met de paarden is voor mij het belangrijkste!

Gerhaldine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten